Meten is weten: bosgroepen en houthandel maken nieuwe afspraken

09 mei 2016

In de praktijk worden boomstammen tegen een prijs per m3 hout verkocht. Het meten van het volume vindt echter vaak plaats als het hout in een rolstapel langs de bosweg staat. Dan wordt gemeten in de eenheid stère. Dat is een ruimte van een m3 waarin zich de ronde stammen en lucht bevinden. Om het gehalte aan massief hout te bepalen – waarvoor de prijs geldt – wordt een conversiefactor gebruikt.

Meten is weten

Zo'n conversiefactor is steeds afhankelijk van de lengte en diameter (spreiding) van de stamstukken, de manier van stapelen, de houtsoort. Omdat het ingewikkeld is steeds per partij hout de factor te bepalen wordt gebruik gemaakt van gemiddelde factoren. Die hebben de AVIH en Unie van Bosgroepen nu met elkaar afgesproken. Daarbij is er ordening gemaakt in de grote hoeveelheid sortimentsbenamingen door te kiezen voor een viertal groepen: vezelhout, OSB hout, papierhout en zagerijhout. Het voordeel is dat er vooraf overeenstemming is over de te hanteren omrekeningsfactoren zoals bijgevoegd.

Voor inlichtingen:

030-6930040 Kees Boon (AVIH*)
0318-672626 Gerard Koopmans (Unie van Bosgroepen**)

* De AVIH is een brancheorganisatie voor MKB ondernemers die hun bestaansbasis hebben in de uitvoering van bosbeheerwerkzaamheden en de verwerking van geoogst hout voor een breed scala van toepassingen, waaronder biomassa voor duurzame energie. De hele keten van advies, oogst, handel, transport en verwerking is in de vereniging vertegenwoordigd.

** De Unie van Bosgroepen is de landelijke koepelorganisatie van 3 coöperatieve Bosgroepen die gericht zijn op samenwerking van bos en landgoed eigenaren en de aangesloten leden ondersteunt met kennis en expertise bij het beheer van de aangesloten terreinen.