Grootste naaldhoutzagerij in Nederland stopt

31 mei 2017

Zagerij Willemsen Naaldhout in Cuijk heeft laten weten dat met ingang van 30 mei jl. geen rondhout meer kan worden aangeleverd.
De zagerij stopt de bedrijfsactiviteiten in verband met de verkoop van zowel de zagerijmachines, schaverij en droogkamers als het bedrijfsterrein.

Naast de aanbieding van de koper(s) was een belangrijk argument om tot beëindiging van de zagerijactiviteiten over te gaan de moeizamer wordende beschikbaarheid van Nederlands hout tegen een passend prijsniveau.

Welkom bij Willemsen Naaldhout

Zagerij Willemsen Naaldhout

Directeur Maarten Willemsen verwoordde het aldus: “Het is steeds moeilijker om de juiste houtsoort op het juiste moment  geleverd te krijgen. De flexibiliteit in de toeleveringsketen is de laatste jaren steeds minder geworden doordat ze wel rekening houden met elke vogel maar niet met ondernemingen die hun werk moeten doen. De planning is lastiger omdat ook voor kleine partijen hout, boseigenaren nog inschrijvingen houden zodat onze leveranciers geen zekerheden kunnen afgeven en ik dus op mijn beurt mijn klanten ook niet goed kan bedienen. En verder zijn de rondhout prijzen zo hoog dat je zelfs met een heel efficiënte, moderne zagerij zoals wij die hebben niet een gezonde concurrentie aan kunt met geïmporteerd hout. Dat geldt voor emballagehout, voor tuinhout, vloerhout en ook bouwhout. Ik begrijp dat het pijnlijk is -dat is het ook voor ons- maar wij moeten als onderneming rationele, economische afwegingen maken”.

Met het sluiten van deze zagerij die vooral lariks, douglas, grove den en fijnspar verzaagde valt een belangrijke afnemer van Nederlands hout weg. Dat zal zijn sporen nalaten in de hele Nederlandse toeleveringsketen van rondhout boseigenaren, bosbouwaannemers, transportondernemingen, handel-, maar ook bij de huidige afnemers van zagerij bijproducten zoals schors, zaagsel en chips. Het zoeken naar andere afnemers in binnen- en buitenland en het vestigen van nieuwe relaties zal enige tijd kosten.

Voor inlichtingen: tel: 030-6930040 Kees Boon.